Udflugt til Søby Brunkulslejre 1-6-2013

Vi der var mødt op til en guidet tur i Brunkulslejrene havde en rigtig god tur. Vejret var rigtig flot med højt solskin, og Christian Rahbek fortalte om hvordan hverdagen havde været for de mange tusinde, der har arbejdet her.

Familien der var hjemme, mens manden gik på arbejde, viste aldrig hvornår der kom besked om, at han ikke vente tilbage til aften. Der kunne pludselig komme et sand skred, der hvor de gravede, og de stod magtes løse overfor moder natur. Selv i dag kan der pludselig komme et sand skred på flere HA sand. Alt tørven blev gravet op med håndkraft og kørt op med trillebør, hen over en gangbro der højest var 40 cm bred, og det var i alt slags vejr. Det var først senere der kom gravemaskiner til.

Vi så de små huse de havde boet i, og som er blevet bevaret som minde. Symaskinen fra ”Matador” som ”Agnes” syede strømper på, havde tv lånt herfra.

Der var også en minde gravplads, som viste at mange ikke blev 40 år.

Dernæst kørte vi til Skjern Enge, hvor der var kommet noget havgus, så det var træls. Flemming Thomassen fortalte om hvornår Skjern Enge var blevet anlagt, og om de mange fuglearter der er i området. Han og flere fugle interesseret har en lørdag i hver måned, hvor de samles for at tælle fugle. Vi kørte ud til Lønborg Gård, hvor vi var så heldige at se 13 ”Skestorke” de så sjove ud som de gik der og snadrede i vandet. De findes kun 2 steder i Danmark , nemlig på Vejleren og Skjern Enge.

Så vente vi næbbet hjemad efter en rigtig god dag.

Hilsen

Ruth og Thomas

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

Prøv Leo Pedersen tlf. 97926346
Immer Bredahl tlf. 97925351
De har gode engelske undulater

...

jeg mangler et par engelske Undulater ægte.

Jeg søger 0.1 Rosaisset conure 2-3år

...

Vi søger efter en rødbrystet græsparakit han.

Du kan lide denne side
Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis
ANNONCE